What's in a name?

Je naam is een ontzettend belangrijk onderdeel van je identiteit. Het geeft je doelgroep - en de rest van de wereld - associaties die bij die identiteit passen. Sterker nog: die die identiteit versterken. Of het nu gaat om een onderneming, dienst of product.

Door de jaren heen heb ik namen ontwikkeld voor de meest uiteenlopende merken en producten. Hieronder vind je een paar voorbeelden.



De Activa Groep en Zirkzee Groep fuseerden tot een nieuw accountancybureau. De kern van hun verhaal: we doen het samen. Samen met de klant, samen met ons netwerk, samen met elkaar als fusiepartners. Ik bedacht een eigenzinnige naam, die meteen zegt wat het bedrijf doet. En nog niet in gebruik: zelfs de url bleek nog vrij.
Ontwikkeld in opdracht van 37°Celsius.
Meewind is een Nederlandse beheerder van duurzame beleggingsfondsen. Bedrijven en particulieren kunnen met Meewind investeren in groene en rendabele projecten, met name windenergie. Ik zocht een naam die een positief perspectief koppelt aan deze duurzame insteek.
Ontwikkeld in opdracht van Fitzroy.
Pulse4all heeft een grootse missie: een AED bereikbaar maken voor iedereen. Want te veel mensen overlijden na een hartstilstand omdat er geen (werkende) AED in de buurt is. Ik bedacht een naam met een knipoog naar de bekende provider die internet voor iedereen bereikbaar wilde maken.
Ontwikkeld in opdracht van 37°Celsius.
Liv inn is een nieuw, eigentijds woonconcept van maatschappelijk belegger Habion, waarbij jong en oud samenleeft. Bewoners bepalen zelf welke diensten en woonfuncties aanwezig zijn. Ik zocht een eigentijdse, frisse reflectie van deze waarden en bedacht ook de pay-off.
Ontwikkeld in opdracht van iooM.
De provincie Zuid-Holland startte een initiatief waarmee consumenten direct producten uit hun eigen regio kunnen kopen. Het doel is een betere prijs voor de producent, een gezonder aanbod, minder impact op het milieu en oog voor landschap en natuur. Ik zocht een naam die duidelijk maakt dat er zo min mogelijk schakels aanwezig zijn.
Ontwikkeld in opdracht van DDK.
Natuurmonumenten wilde mensen oproepen bermbordjes te maken tegen veelvuldig maaien. Ik bedacht de naam maai-me-nietje. Een naam die een bloemige associatie heeft (vergeet-me-nietje) en de hele boodschap eigenlijk al in zich draagt.
Ontwikkeld in opdracht van Donder & Straal.
Als één ding drukker Rembrandt de Vries kenmerkt, dan is het energie. Hij zet alles op alles om zijn klanten blij te maken, met uitstekend drukwerk, snelle levering en fantastische service. Voor zijn nieuwe drukkerij zocht ik een naam die deze energie koppelt aan het belang van goed drukwerk. Ik bedacht ook de pay-off.
Ontwikkeld in opdracht van iooM.
De Boswachter Bootcamp van OERRR, het kinderlabel van Natuurmonumenten, begon ooit als ‘natuurontdekkingstocht’. Een speurtocht waarbij kinderen alles leren over bomen, dieren en overleven in de natuur. Ik zocht een eigentijdse, stoere naam die inspeelt op de aantrekkingskracht van het beroep boswachter.
Ontwikkeld in opdracht van Donder & Straal.
InnQ is een installateur die met slimme technologie een aangename omgeving wil creëren voor iedereen. Het bedrijf is sterk gericht op maatwerk en innovaties. Ik zocht een tech-georiënteerde naam die slim, innovatief en ‘installaties’ vangt.
Ontwikkeld in opdracht van iooM.